KREIRANJE MISIJE I VIZIJE
VASPITNO-OBRAZOVNE USTANOVE
Autor teksta: Mirsada Topalović
Vaspitno-obrazovne
ustanove (škole, PU) u svetu i kod nas su prepoznale ovu potrebu i u svojim razvojnim planovima definišu svoju misiju i viziju.
Pitanje je kako su one definisane, da li su samo deklarativne ili zaista vode do konkretnih akcija kojima škola ostvaruje željene rezultate.
Svetska iskustva u analizi definisanja misije i vizije
Analiza
50 odabranih misija neprofitnih organizacija pokazuje:
- Da su najbolje misije jasne, koncizne i lake za pamćenje
- Da su iskazane sa 15 reči u proseku
- Misije prvih 20 organizacija na listi su iskazane sa 9 reči u proseku.
- Da su najbolje vizije inspirišuće, jasne, koncizne i lake za pamćenje
- Da su iskazane sa 14 reči u proseku
- Da su prvih 15 organizacija sa liste svoje vizije iskazale sa 10 reči u proseku
- Da najkraća vizija sadrži samo 3 reči (detaljniji prikaz)
Organizacije u uzorku nisu bile škole, ipak korisni su i primenljivi zaključci
ove analize pri definisanju misije i vizije.
Misija i vizija ustanove - kako ih definisati?
U misiji se navodi razlog postojanja ustanove,
organizacije, programa jednom rečenicom
koja bi trebalo da bude praktična i konkretna, kako bi se na
osnovu nje lako mogli uočiti i odrediti
prioriteti, aktivnosti i odgovornosti ustanove.
Vizija se određuje rečenicom kojom se opisuje jasna i inspirišuća trajnija
(za određeni period) promena koja ustanovu vodi do željenog uspeha.
Misija treba da
bude
- · jasna i jednostavna
- · kratko napisana ( ne kao referat i bez “uzvišenih” reči)
- · drugima lako shvatljiva
- · drugačija od vizije (da se izbegne brkanje misije i vizije)
- · specifična za ustanovu
Vizija treba da
bude
- · jasna i jednostavna
- · kratko napisana ( ne kao referat i bez “uzvišenih” reči
- · lako shvatljiva onima na koje se odnosi
- · drugačija od misije (da se izbegne brkanje misije i vizije)
Pitanja koja treba postaviti: Šta je potrebno menjati- glavni izazovi? Koje su naše snage i slabosti? Na koga možemo računati? (podrška). Koji su naši „snovi“-idealni rezultati kojima težimo? Kakav uspeh očekujemo?
Kada su u pitanju škole, možemo reći da su njihove misije
vrlo slične pošto je svrha njihovog postojanja usmerena zakonskim
dokumentima (kvalitetno obrazovati, vaspitavati i
pripremati učenike za život u savremenom i aktuelnom okruženju). To može biti i
izazov za konkurentnost, jer će svaka škola imati motiv da bude bolja od neke
druge u svom regionu. Isto tako ovakva misija se može ispuniti postavljanjem
različitih vizija, u zavisnosti od aktuelnih potreba ili nedostataka škole.
Jedni će kvalitetno obrazovanje dostizati prioritetno poboljšavanjem tehnika
učenja, drugi pak poboljšavanjem timskog rada, treći upotrebom IKT u nastavi
itd. To je dovoljno za različitost među
školama.
Zašto su misija i vizija važne za škole?
- Jasno odrediti zašto škola postoji, čemu teži i koji su njeni glavni ciljevi i aktivnosti su ključne informacije na putu uspeha. Škole sa tradicijom dobre škole grade svoj put uspeha upravo postavljanjem jasne misije i vizije iz kojih određuju nove ciljeve i aktivnosti kojima unapređuju svoj rad.
- Misija i vizija škole treba da odražavaju zajedničke potrebe svih nastavnika i učenika i zato u njihovom određivanju treba da učestvuju svi akteri škole. Ukoliko bi svaki nastavnik škole imao svoju privatnu misiju i viziju to bi značilo da postoji mnogo različitih misija i vizija u toj školi, što bi otežavalo ostvarivanje zajedničkih ciljeva.
- Misija i vizija nisu samo slovo na papiru već su pokretači konkretnih aktivnosti koje vode do kvaliteta škole. Čak ni najbolje definisana misija, niti krajnje inspitarivna vizija s izvrsnim i realističnim strategijama nema praktičnu vrednost ukoliko nije prihvaćena od svih zaposlenih i ukoliko se ne sprovodi.
- Savremene tehnologije, promene u drušvu i okruženju su stalni izazovi pred nastavnicima i obavezuju ih da moraju usklađivati svoju nastavnu praksu sa njima. U takvoj situaciji postoji velika opasnost da se „izglasa“ misija po meri trenutnih kompetencija zaposlenih, a ne po onome što društvo od obrazovne institucije očekuje.
- Misija i vizija jedne škole moraju biti svima dostupne i poznate jer odražavaju suštinu postojanja te ustanove. Zato je poželjno da budu javno istaknute na vidnom mestu škole i objavljene na sajtu kako bi svima bile dostupne. To doprinosi marketingu škole, a roditeljima u izboru škole njihove dece.
Нема коментара:
Постави коментар