IZRADA RAZVOJNOG PLANA VASPITNO-OBRAZOVNE USTANOVE
Zakonska rešenja - sloboda izbora i ograničenja
Autor teksta: Mirsada Topalović
Razvojno
planiranje je u vaspitno-obrazovnim ustanovama Srbije počelo 2002. godine kao pokušaj uvođenja promena u
škole na osnovu ispitanih potreba svih aktera škole (nastavnika, učenika,
roditelja ...).
Na
osnovu ispitanih potreba i odabranih prioriteta škole su izrađivale razvojne
planove kao strateški dokument kojim planiraju ostvarenje svoje vizije razvoja
za određeni period. Od tada pa do danas izrada razvojnog plana je zakonska obaveza
svake V-O ustanove. Prvih godina izrada plana je bila regulisana samo krovnim
zakonom. Danas se pravni osnov za izradu
plana nalazi i u zakonima o osnovnoj i
srednjoj školi. Samim tim situacija je složenija.
Kada
aktiv za razvojno planiranje počinje izradu razvojnog plana svoje škole ili
vrtića neophodno je da se upozna sa
članovima zakona kojima se izrada bliže određuje- članovi su navedeni u Stručnom
uputstvu o načinu izrade školske dokumentacije koje je donelo MPNTR
R. Srbije 27. avgusta 2014. (link).
U tekstu koji sledi naveden je u
potpunosti član 49. Zakona o
osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Sl. glasnik RS", br. 72/2009, 52/2011 i
55/2013) koji propisuje ključna
pitanja vezana za razvojni plan.
Развојни план установе
Члан 49
Установа има развојни план.Развојни план установе јесте стратешки план развоја установе који садржи приоритете у остваривању образовно-васпитног рада, план и носиоце активности, критеријуме и мерила за вредновање планираних активности и друга питања од значаја за развој установе.
Развојни план установе доноси се на основу извештаја о самовредновању и извештаја о остварености стандарда постигнућа и других индикатора квалитета рада установе.Развојни план доноси орган управљања, на предлог стручног актива за развојно планирање, за период од три до пет година.У поступку осигурања квалитета рада установе вреднује се и остваривање развојног плана установе.
Iz navedenog člana proističe da škola
ima slobodu u izboru ne samo forme i strukture, već i sadržaja koji će se u razvojnim
aktivnostima pojaviti. Naravno,
aktivnosti logično proističu iz odabranih prioriteta koji se najčešće definišu
isto kao i razvojni ciljevi (npr. prioritet je unapređenje međuljudskih odnosa
u školi ili povećanje aktivnosti učenika na časovima).
Važno je obratiti pažnju na vremenski raspored
planiranih aktivnosti pošto se plan donosi za više godina (da se izbegne opterećenje
ili nedostatak aktivnosti u nekoj godini realizacije).
Članom 26. Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju (link) i članom 9. Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju (link) je propisano šta
razvojni plan sadrži, čime se donekle ograničava
sloboda u izboru sadržaja. Škola i dalje
može planirati sadržaje po svom izboru,
ali ovi koji su propisani u navedenim zakonima se moraju uzeti u obzir. Međutim i u ovim propisanim sadržajima postoji sloboda
izbora od strane škole. Kako će škola planirati mere i planove koji su propisani pomenutim zakonima zavisi od same
škole (npr. škola je dužna da planira mere prevencije osipanja učenika, a to će
učiniti navođenjem aktivnosti specifičnih za tu školu). Uniformnost se
pojavljuje u slučaju rešavanja problema na isti način, te odatle može da sledi
zaključak da nema dovoljno slobode u izboru.
Škole planirane razvojne aktivnosti uglavnom navode u okviru oblasti kvaliteta rada ustanove (Školski program i
godišnji plan rada, Nastava i učenje, Obrazovna postignuća učenika, Podrška
učenicima, Etos, Organizacija rada škole i rukovođenje, Resursi). To je verovatno zato što se pri izradi
razvojnog plana, između ostalog polazi
od rezultata samovrednovanja (član 49. gore naveden) koje je škola u obavezi da realizuje po Pravilniku
o vrednovanju kvaliteta rada ustanove
(član 5. i 12.) (link).
U praksi se sreću i drugačija rešenja.
Neke škole razvojne aktivnosti prikazuju kroz navedene prioritete i razvojne
ciljeve. Da li će koristiti jednu od navedenih formi prikaza sadržaja plana ,
ili neku sasvim novu, to zavisi od same škole. Važno je uklopiti sopstvene
želje i mogućnosti u postojeća zakonska rešenja koja se naravno mogu i menjati
za nove potrebe aktera škole.
Нема коментара:
Постави коментар